dilluns, 24 de setembre de 2007

Tema 1- ESTRUCTURA DE LA MATÈRIA

Benvinguts a l'assignatura de química i física. L'objectiu del curs serà avançar en els coneixements de la matèria però alhora treballant a consciéncia en com adquirim aquests coneixements.

Abans de seguir us adjunto uns vídeos del programa REDES (TVE), dirigit per el Sr Eduard Punset (Científic, exministre, escriptor... però jo diria que per damunt de tot CURIÓS).

1 de 3


2 de 3


3 de 3


no sé si aquests vídeos us hauran fet descobrir si teniu alguna curiositat al respecte de la ciència química i física. El que si haureu descobert és que la cosa no és simple i que hi ha un munt de coses que encara no es coneixen molt bé. Aquí hi ha una de les claus de la ciència: Que hi ha un munt de coses per conèixer. El mètode científic que ja heu estudiat en altres cursos és igualment aplicable en aquesta assignatura.

El primer exercici que us he demanat, te a veure amb aquest mètode científic.

Observar.

Exercici: Observeu tot el que hi ha a l'aula i feu-ne un llistat tot indicant l'estat de la matèria, i la seva classificació que trobareu al llibre Unitat 6. El que m'entregueu ho penjaré aquí per què ho pugueu consultar des de internet. ( Per cert, fent l'exercici, algú m'ha preguntat de quin material estava feta la goma d'esborrar. Doncs aquí teniu la solució. GOMA D'ESBORRAR)




Per dimecres vinent, us proposo fer un primer exercici per veure si tothom sap i pot participar penjant la seva opinió al respecte del que hem après durant els primers dies de classe (podeu incloure opinió al respecte dels vídeos que us he adjuntat, o del que hem treballat a l'aula) Dijous parlarem d'aquesta primera pràctica d'utilització del material d'aprenentatge.

COM OPINAR:
per mantenir la mateixa forma de funcionar que a l'aula (participació aportant coses d'interès per els companys i per un/a mateix/a, respecte per les opinions dels companys, ...) seguirem els següents passos per aquest ordre alhora de publicar al bloc.

-entreu aquí sota on diu PUBLICA UN COMENTARI
-escolliu la identitat ALTRES
-escriviu a l'apartat NOM el vostre nom i cognoms
-escriviu a l'espai pertinent, la vostra opinió.

-TOTES LES APORTACIONS HAN D'ANAR SIGNADES.
-ES VALORARÀ POSITIVAMENT L'APORTACIÓ QUE CONTRIBUEIXI A PROGRESSAR EN CONEIXEMENTS.
-PLANTEJAR DUBTES I OFERIR RESPOSTA ALS MATEIXOS SERÀ MOLT BENVINGUT I VALORAT.


Tal i com ja es va explicar a 3r ESO, la composició de l'aire és:
Taula 1: Composició de l'aire
Component Massa mol. Concentració Concentració
Nitrogen 28.02 78.08% 75.51%
Oxigen 32.00 20.95% 23.14%
Argó 39.94 0.93% 1.28%
Neó 20.18 18 $ppm$ 13 $ppm$
Heli 4.00 5 $ppm$ 0.7 $ppm$
Kriptó 83.70 1 $ppm$ 2.9 $ppm$
Hidrogen 2.02 0.5 $ppm$ 0.03 $ppm$
Dióxid de Carbó 44.01 350 $ppm$ 533 $ppm$
Ozó 48.00 0-12 $ppm$ 0-20 $ppm$
Vapor d'aigua 18.02 0-4 % 0-2.5 %
Adjunto aquesta informació per recordar, completar i corregir el que s'observa en els vostres treballs.
Per dimecres vinent, us proposo fer un primer exercici per veure si tothom sap i pot participar penjant la seva opinió al respecte del que hem après durant els primers dies de classe (podeu incloure opinió al respecte dels vídeos que us he adjuntat, o del que hem treballat a l'aula) Dijous parlarem d'aquesta primera pràctica d'utilització del material d'aprenentatge.


La pràctica pel dijous 27 setembre consistirà en:

1.- comentar en grup les dificultats per treballar amb el bloc.
2.- visitar aquest enllaç dels models atòmics i començar a visualitzar les diapositives de la presentació que hi trobareu. La informació que heu treballat a classe està més ampliada amb esquemes, dibuixos, models. Recupereu l'esquema que ahir vau completar a classe i amplieu-lo tant com considereu. NO CAL QUE PASSEU DE LA PÀGINA 22 (inclosa). Tampoc cal apuntar-ho tot. Recordeu, important aprendre a extreure les idees més importants i els detalls més rellevants. La primera part de la presentació de models, és molt interessant. Preneu bona nota.
Bona feina!!!

novetat 1 octubre 2007
Per si algú encara en tenia algun dubte que vivim envoltats de química, amb totes les seves conseqüències, us remeto a visitar aquest web i veure el vídeo que hi plantegen. 30 minuts de durada.

isòtops (4 octubre 2007)
Aquí us adjunto una taula d'isòtops, on s'especifica la seva estabilitat o inestabilitat. Recordeu que la massa atòmica s'obté de la mitjana ponderada de la massa de cada isòtop (en funció de la seva abundància).

Configuracions electròniques i repàs de l'estructura atòmica
(18 octubre 2007)

El tema va avançant i us plantejo una visita al següent web com a pràctica recordatòria per qui encara no tingui clars la història, nombres atòmics, neutrons, i altres nomenclatures (per alguns potser un pèl estranyes però ja explicades a classe)... i a part, per practicar una mica amb les configuracions electròniques que és el que toca aquesta setmana.
Per dimarts 23 d'octubre demano com a deures portar resoltes les 5 preguntes que trobareu al web referents a configuració electrònica amb la justificació adient.
(cal escriure la pregunta, respondre i justificar la resposta).


::NOVETATS AUDIOVISUALS::
Per els/les més tafaners/res dels webs... un espai nou on tindreu accés a molts recursos audiovisuals.
Per cert, us agrada el periodisme? i la interpretació?
desprès de veure aquest nou web o fins i tot abans, algú s'animaria a fer un programa de ràdio al voltant de les ciències naturals?

i un documental per la tv?
Si tens temps i moltes ganes, ja m'ho faràs saber!!!

informació editada per Albert Arcas i Pons

9 comentaris:

jaume ha dit...

El taulell que vam fer la setmana passada i que hem ensenyat avui podrien ser més profonditzats perquè els poguem estudiar millor. També les teories del àtom podriem fer algun exercici en col·lectiu, es a dir, que podriem fer algun joc o algun treball a la classe i acabar-ho a dins a la classe.

Jaume Gelpì Bosch 4rtA

Cindy ha dit...

En el document presentat. Ens afirma les pregunta relativa que ens fem constantment, sobre la creació del món o qualsevol pregunta que no té sentit. És a dir que qualsevol pregunta és lògica trobant el punt de referència posant lògica



Això és el que se'm va ocórrer no es que posar

Cindy Garcia Salazar

IES Antoni Cumella ha dit...

jaume, la taula que vam fer, l'anirem estudiant durant el curs. Si més no per parts. Per tant, paciència per ampliar-la. De fet avui comencem a ampliar amb aquesta primera pràctica. MODELS CIENTÍFICS I MODELS ATÒMICS.

cindy, NO es que les preguntes no tinguin sentit, sinó que no en coneixem la resposta, que és molt diferent. Però hi ha molta cosa per conèixer i no és sencill estudiar-ho...

bona feina

Daniel Domene ha dit...

Creo k las tablas ya estan bien k no ai k poner mas dificil por lo menos por aora k akavamos de enpezar luego ya iremos aziendo las kosas mas dificiles por lo menos esa es mi opinion

javier moreno ha dit...

jocrec kelmeutauler a quedatmolt be i molt net.i de lo k diu el jaume de fer mes dificil no k es el komençament del curs aun keda molt i penso k mes andavant .Ah'H i lo del tipex es podia utilitzar , per la meva opinio

patricia perez minguez ha dit...

ami lo de la taula ma semblat interesant perque emb estudiat les coses q en embolten. Lo dels atoms el podriem fer d'alguna manera mes divertida...

Jose Antonio gomez Garcia ha dit...

nose que comentar pero almenos eh entrado.

Dani Abadiano ha dit...

hola

soc Dani Abadiano no eh tingut molt temps per veurel ni per escriure. no me entrat de molt. pero al menys le vist

Anònim ha dit...

El taulell que vam fer la setmana passada i que hem ensenyat avui podrien ser més profonditzats perquè els poguem estudiar millor. També les teories del àtom podriem fer algun exercici en col·lectiu, es a dir, que podriem fer algun joc o algun treball a la classe i acabar-ho a dins a la classe.

Pedro cañas becerra 4rtA